STARI GRAD PETRUS I SVETINJE KANJONA CRNICE

Petruška oblast je širi geografski pojam i dobila je ime po antičkom i srednjovekovnom utvrđenju, gradu Petrusu,koji se nalazi na vrhu jednog od brda iznad sela Zabrega, i u neposrednoj okolini se nalaze ostaci 6 manastira koji su nekada bili aktivni. Cela ova oblast se nalazi u prelepom kanjonu reke Crnice koja dalje otiče ka Paraćinu. Stari grad Petrus se nalazi na brdu iznad kanjona reke ali zato se manastiri nalaze u neposrednoj blizini ili na samoj obali reke. Od samog grada nije mnogo ostalo, poneki zid i Krstasta stena iz koje raste jedno drvo. Sa grada se pruza prelep pogled na okolinu i selo Zabregu. U okolini se nalaze: manastir Ognjena Marija Petruška, manastir Svetog Jovana Glavoseka, manastir Namasija, crkva Sveta Nedelja, crkva Sveti Đorđe i manastir Sveti Arhangeli.

Manastir Sveti Jovan Glavosek
Kada uđete u Zabregu potrebno samo da pratite znakove za manastir Sveti Jovan i stižete do njega. Znakovi su postavljeni do samog manastira i do njega možete doći kolima. Negde pre centra sela skrenete desno kako vas znak vodi, zatim na jednoj od bandera imate opet znak za manastir, tu skrećete levo i prolazite kroz dvorište jedne seoske kuće i nastavljate pravo uz reku. Tu prestaje asfalt i nastavlja se makadamom ali je put prohodan za automobile. Prelazite most preko reke i posle još jednog manjeg mosta i krivine, dolazite do lepo sređenog izletišta i manastira Sveti Jovan. Tu možete da se parkirate. Od manastira su ostale samo zidine do nekih 2m visine, a ako pogledate preko puta manastira u brdo levo videćete pećinu ispod grada Petrusa. Preko puta su kućice sa ognjištem gde možete zapaliti vatru i praviti roštilj, što meštani često i rade.

Stari grad Petrus
Od manastira Svetog Jovana, pređe se reka preko drvenog mosta i krene desno prema kućicama za roštilj. Negde odmah posle zadnje kućice postoji staza levo i uzbrdo ka Petrusu. Odmah kad krenete da se penjete nailazite na obeleženi izvor vode i to vam je znak da ste na dobrom putu. Pratite stazu i na ulasku u grad nailazite na zidove sa leve i desne strane, kada uđete na prostor grada sa leve strane vam se nalazi Krstasta stena koja je napoznatije što je ostalo od grada. Malo dalje od stene možete videti i jedan očuvani deo zida a na ostatke zida naćićete i na putu ka manastiru Ognjene Marije.

Manastir Ognjene Marije Petruške
Manastir se nalazi sa druge strane brda u odnosu na manastir Sveti Jovan. Postoje dva puta, prvi je da se od grada Petrusa krenete levom stranom litice i pronađete stazu sa leve strane koja vas vodi u podnožije brda, neposredno pored reke jer se nalazi 50-tak metra od reke. Drugi put je da ne dolazite u selo Zabrega, nego da pređete fabriku cementa u Popovcu, produžite na put za Zabregu i negde posle 500 metra se parkirate pored lokalnih kuća. Videćete jednu stazu sa leve strane kojom zalazite u atar sela i krenete njome, bitno je da se penjete na brdo koje se nalazi iza fabrike cementa. Kada se popnete na vrh imate lep pogled na fabriku i odatle se spuštate do reke. Prateći reku stižete do manastira Ognjene Marije Petruške. Ako ljudi iz Društva ,,Petrus”iz Zabrege nisu stigli da pokose travu zna da bude velika i gusta, naročito u delu pred manastir. Ovaj drugi pravac se ne preporučuje bez lokalnog vodiča koji poznaje staze. Kada dođete do manastira prvim putem, vratite se do Petrusa a posle se spustite nazad istom stazom do manastira Svetog Jovana.

Manastir Namasija
Od mastira svetog Jovana se vratite do centra sela, tu možete da parkirate auto i pratite putokaze. Na kraju sela nailazite na most preko reke koji prelazite i idete levo uz reku. Staza do manastira nije baš prava, morate malo uzbrdo i nizbrdo kroz usku i strmu obalu reke, pazite da ne upadnete u reku što može lako da se desi. Posle oko 500 metra od mosta stižete do manastira Namasije. Nekada je bio dosta veliki, što se vidi iz ostataka ali sada je ostala samo mala crkvica -Paraklis sa freskama i ornamentima u podnožiju i Višenamenska Manastirska peć ili na turskom Mutvak,koja je bila i ognjište za spremanje hrane,kuvanjevode,kovanje potrebnog oruđa i alata za Manastir, kao i ostaci zidina ukrug. Nalazi se odmah uz obalu reke koja ga okružuje sa dve strane. Preko puta manastira je veoma lepo uređen zasad aronije koji je u privatnom vlasništvu lokalnog meštanina.

Crkva Svetog Đorđa
Iza Namasije pored reke, postoji staza kojom se zalazi dublje u šumu i ide ka ostalim manastirima. Dalje odavde se ne preporučuje bez lokalnog vodiča ili ako niste jako iskusan planinar. Šumski put odatle ide uzbrdo i pri vrhu jedna stena izvire iz šume i sa nje se pruža lep vidikovac na okolinu. Kada prođete tu stenu možete da se spuštate nizbrdo ka crkvi Sveti Đorđe. Litice se u tom delu strmo spuštaju prema reci i morate da budete jako oprezni. Kada opet dođete do reke stigli ste i do crkve. Od nje su ostali samo temelji i na određenim mestima se mogu videti gomile kamenja. Na jednom drvetu u sredini crkve su ljudi iz Društva ,,Petrus”iz Zabrege postavili obeležije tj.metalni sandučić sa ikonama i obično postoje sveće koje možete da upalite. Ovo mesto je zanimljivo zato što ovde reka Crnica pravi krug oko crkve, dolazi sa njene leve strane a odlazi sa njene desne.

Crkva Sveta Nedelja
Od crkve Svetog Đorđa ne postoji drugi put osim nazad ili preko reke, tako da idemo nazad. U povratku 100-tinak metara sa leve strane vam se pojavljuje put usečen u steni. Taj usek su napravili monasi kako bi lako išli od jedne do druge crkve. Tu se spuštate uz obalu reke i pravo stižete do crkve svete Nedelje. Od ove crkve su takođe ostali samo temelji i ako ljudi iz Društva ,,Petrus”iz Zabrege ne stignu da pokose travu, teško možete prepoznati ostatke samih zidova. U međuvremenu su oni postavili i mali drveni oltar tj.drvenu konstrukciju sa krovom u kojoj se nalaze ikone i kandilo,nešto slično kao što je na drvetu u crkvi Svetog Đorđa,samo što je ovo kao kućica većih gabarita, tako da je sada lakše naći mesto na kom je bila.Leva bočna apsida Crkve je oštećena od vode pošto je Crnica kroz vreme i nebrigom nadležnih promenila tok i teče pored same crkve. Osim temelja ništa drugo nije ostalo. Odatle nastavljamo pravo uz reku dok ne dođemo do mesta gde je moguće krenuti uzbrdo i vraćamo se do stene sa koje se pruža vidik.

Manastir Sveti Arhangeli
Postoje dva puta, može se preći reka negde dole u podnožiju ali nema mosta, što je mnogo kraći put ili nastasviti pravo od vidikovca, nekih par kilometara kroz šumu u istom pravcu dok se ne dođe do puta koji se spušta do reke i gde postoji most, što smo mi uradili. Prateći put nailazimo na reku i most, posle mosta skrenemo desno dok ne naiđemo na seosko domaćinstvo u okviru kog se nalaze ostaci stare vodenice. Pored domaćinstva prolazi put, desno se ide prema Sisevcu a levo nazad prema Zabregi i manastiru Sveti Arhangeli. Prati se put nekih par kilometara i sa leve strane se nailazi na prosek u šumi koji vodi nizbrdo do reke. Spuštajući se prosekom sa desne strane u šumi se nalazi manastir koji je zatrpan skoro do vrha. Naime u manastiru je rađeno sondažno istraživanje 1975. godine od strane Zavoda za zaštitu spomenika kulture Kragujevac, ali zbog nedostatka novca ili možda  nebrige nadležnih Arheološki radovi ni do dana današnjeg nisu urađeni,tako da je Manastirski kompleks  i dalje ostao zatrpan i čeka neka bolja vremena da bude predstavljen i pravilno konzerviran. Ono što se može videti je deo oltara-proskomidija i razbacano kamenje unaokolo, to je sve što ukazuje da je tu manastir. Odatle se vratimo nazad na put i kroz šumu, pored stene koziji rog i preko jednog manjeg potoka se stiže u Zabregu.